push here

saim3 belako ni..(kawan2 semua ni)hik5

push here

Saturday, September 14, 2013



How many times have we come across these kind of people who are cheap not only with their possession but also their love and respect of others, how rare it is to find true honesty in the face of all those cheap imitations. Alas

2013....

dah lame x update blog...last update xsilap tahun lepas 2012..sekarang dah msuk bulan 9 tahun 2013....

15.9.2012 waktu ni ak tgh kerja di kl,,di anwar salleh arkitek

15.9.2013 waktu ni ak tgh kerja di kota bharu di firm arkitek fajar,,,

macam2 hal berlaku...dalam tempoh setahun...tp xsmpat nk share,,,ada msa leh la tlis skit2,,,





Tuesday, January 17, 2012

Grab yourself #MbbCNY Ang Pow!! GongXi GongXi!

sapa nak angpau??? klik sni Grab yourself #MbbCNY Ang Pow!! GongXi GongXi!

Thursday, December 15, 2011

Video of MotoGP rider Ben Spies in KL!

Video of MotoGP rider Ben Spies in KL!: Driven to get ahead: Motorsports@Petronas Program is now on Youtube! Catch this week’s episode featuring MotoGP rider Ben Spies aka ‘Elbows’ and see what he had to say during his visit to KL… enjoy!

Saturday, December 10, 2011

sekadar untuk peringatan sesama islam....

 sesiapa yang meninggalkan solat setiap waktu


-subuh-akan disiksa selama 60tahun didalam neraka

-zuhor-dosanya seperti membunuh seribu jiwa orang islam

-asar-dosanya seperti meruntuhkan kaabah

-magrib-dosanya seperti berzina dengan orang tuanya sendiri

-isyak-allah tidak redha ia hidup di bumi allah dan disegerakan agar ia mencari tempat lain.

barangsiapa yang menyebarkan text ini maka percayalah anda akan memperoleh pahala kerana secara tidak langsung anda telah memperingatkan diantara satu sama lain...

syurga di bawah telapak kaki ibu

berdasarkan sebuah hadis,umat manusia percaya,syurga itu terletak dibwah telapak kaki ibu,dan amat besar dosa jika kita menderhaka kepada ibu kita..bahkan dikatakan darjat ibu tiga kali jika dibandingkan dengan ayah dalam hal penghormatan kepada kedua ibu dan bapa..





nak dijadikan cerita..

ali yang baru balik daripada kelas farduain..sesampai dirumah..bapak dia tgh bace surat khbar,,dan menegur ali..ali..ustazah ajar gpo td kat sekoloh...ali pown ckp..ustazah cerita pasal syurga ayoh wei,,pastu ali pown ckp kat bapak dia..ayoh nk tgk tapak kaki ayoh meta,,bapak dia pown mengiyakan saje,.,n ali pown tnya bapak dia..ayoh..ustazah oyak,..syurga di bwah tapak kaki ibu..pah kalu tapak kaki ayaoh ni,..msti ade neraka op..hehehe..bapak dia naik angin..ali..g main jauh g,,kan xlamo nerako ni naik atas pale mu...hehehe..

cerita rekaan semata2..

Friday, December 9, 2011

maksud miskol...

kepada suami2 atau tok laki..mu tau dop bakpe bini mu dok tel pah mu xakat bakpe..





-1 missed call-rindu

-2 missed call-ambil berat

-3 missed call-bimbang

-4 missed call-susah hati

-5 missed call-syak wasangka

-6 missed call-mu duk mano

-7 missed call-mu duk ngan sapo tel x akat

-8 missed call-balik umoh mapuh mu,,,

moral-kalu isteri call tu cepat2 la angkat deh,,,





Wednesday, December 7, 2011

kategori perempuan ikut usia...wahahha

1.umor 20-30 mengancam

2.umor 30-40 macam-macam

3.umor 40-50 terancam

4.umor 50-60 diancam

5.umor 60-70 dah x cam dah,,hahahhahahaha

botak itu seksi??

botak...ini bukan citer pasal botak chin,,ini cerita pasal kepala botak..adekah berkepala botak itu seksi






dibawah ini adalah 6 sebab kenapa lelaki mengatakan botak itu seksi..

1.kepala botak lebih senang diurus
-xpayah bazir gel,wax,myk kelapa,
-haha..nk jimat duit pnya pasal

2.botak lebih nampak lelaki/macho
-tgk aktor2 hollywood ramai yang jd hero n berkepala botak,,
-vin diesel,bruce wills..jason statham hero transporter 1,2,3

3.botak nampak lebih matang...
-buleh terima ke ni?

4.menjimat kan masa.
-tidak perlu menghabiskan masa dihadapan cermin..haha

5.kepala botak menjadikan kita focal point
-kaum wanita lebih suka melihat lelaki berkepala botak,gaya berjalan,..

6.lelaki botak lebih percaya diri
-lebih kepada penampilan,,pakaian kemas,semua kemas,,terpulang kepada diri masing2 plak...haha

n bagi ak..ak xmnt kepala botak,,licin,,ckup dgn gunting pkai mesin smpai no3 sdah la...

Monday, December 5, 2011

bahang ke jemmm..whahhaha


Ustazah: "Saya tdk pernah tolak hukum poligami."


jemaah:wah hebat ustazah!


ustazah:saya tidak pernah melarang para suami menikah lagi!




jemaah:wah benar2 top la ustazah



ustazah:yang penting".....



jamaah:yang penting adil ya ustazah




ustazah:yang penting bukan suami saya!!!

apabila banjir melanda..beware of the jaws


haha..ni gambar masa banjir kat thailand kat bangkok,dimana seekor jerung telah terlepas daripada sebuah akuarium di bangkok ini lah jadinya...puii

suatu evolusi

koya parok la petr cech ni,,hahah

Sunday, December 4, 2011

Hasil undian kumpulan untuk euro 2012..wow




pada kejohanan kali ini,belanda,team yang ak minat lg sekali diundi didalam kumpulan maut,kata org puteh group of death,n kata org indon plak,kumpulan neraka,ketika euro 2008 belanda telah diundi bersama France,Italy,dan Romania,dan pada kali ini pula,bersama dengan Germany,Portugal dan Denmark didalam kumpulan B..BERIKUT ialah senarai penuh setiap kumpulan.

GROUP A                     GROUP B               GROUP C            GROUP D
POLAND                       NETHERLAND       SPAIN                   UKRAINE
GREECE                        PORTUGAL             ITALY                   SWEDEN    
RUSSIAN                      GERMANY              REP IRELAND      FRANCE
CZECH REPUBLIC       DENMARK             CROTIA                ENGLAND

edit gambor pakai software photomatix pro..

sebelum
haha,,gambor xcomey mne pown,,sje koya nk edit..software ni ak download kat internet dan keygen dia amik dlm youtube,,thnks to mat salleh yang pndai mencilok..










selepas

Kelebihan Puasa Sunat 9 dan 10 Muharram

“Bulan Muharram merupakan salah satu dari empat bulan haram yang telah Allah muliakan. Secara khusus Allah melarangan berbuat zalim pada bulan ini untuk menunjukkan kehormatannya. Allah Ta’ala berfirman,
فَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ
“Maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu.
” (QS. Al-Taubah: 36)
Larangan berbuat zalim pada bulan-bulan ini menunjukkan bahwa dosanya lebih besar daripada dikerjakan pada bulan-bulan selainnya. Sebaliknya, amal kebaikan yang dikerjakan di dalamnya juga dilebihkan pahalanya. Salah satu amal shalih yang dianjurkan oleh Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam untuk dikerjakan pada bulan ini ibadah puasa sunat. Baginda menganjurkan untuk memperbanyak puasa di dalamnya.
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda,
أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلَاةُ اللَّيْلِ
Puasa yang paling utama sesudah puasa Ramadlan adalah puasa pada Syahrullah (bulan Allah) Muharram. Sedangkan shalat malam merupakan shalat yang paling utama sesudah shalat fardhu.” (HR. Muslim, no. 1982)
Hadits ini menganjurkan supaya kita memperbanyak puasa pada bulan Muharram bukan seluruhnya.
Puasa ‘Asyura
Pada umumnya dianjurkan untuk memperbanyak puasa pada bulan Muharram ini. Hanya saja perhatian khusus Syariat tertuju pada satu hari, yaitu hari ‘Asyura. Berpuasa pada hari tersebut bisa menghapuskan dosa setahun yang lalu.
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda,
وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ
Puasa hari ‘Asyura, sungguh aku berharap kepada Allah agar menghapuskan dosa setahun yang telah lalu.” (HR. Muslim no. 1975)
Bilakah Hari ‘Asyura Itu?
Hari ‘Asyura adalah hari kesepuluh dari bulan Muharram.
‘Asyura adalah hari kesepuluh dari bulan Muharram. Ini merupakan pendapat Sa’id bun Musayyib dan al-Hasan al-Bashri yang sesuai dengan riwayat dari Ibnu ‘Abbas, “Rasullah shallallaahu ‘alaihi wasallam memerintahkan berpuasa pada hari ‘Asyura, hari kesepuluh dari bulan Muharram.” (HR. al-Tirmidzi, beliau menyatakan hadits tersebut hasan shahih)
Diriwayatkan dalam Shahihain, dari Ibnu ‘Abbas, Ibnu Umar, dan Asiyah bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam telah berpuasa ‘Asyura dan memerintahkan untuk berpuasa padanya.
Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu pernah menceritakan tentang puasa Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam,
مَا رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَحَرَّى صِيَامَ يَوْمٍ فَضَّلَهُ عَلَى غَيْرِهِ إِلَّا هَذَا الْيَوْمَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَهَذَا الشَّهْرَ يَعْنِي شَهْرَ رَمَضَانَ
Aku tidak penah melihat Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam bersemangat puasa pada suatu hari yang lebih beliau utamakan atas selainnya kecuali pada hari ini, yaitu hari ‘Asyura dan pada satu bulan ini, yakni bulan Ramadhan.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ فَرَأَى الْيَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَا هَذَا ؟ قَالُوا : هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ ، هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَهُ مُوسَى، قَالَ فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ – رواه البخاري
Maksudnya : Apabila Rasulullah S.A.W tiba di Madinah maka baginda telah melihat orang yahudi berpuasa pada hari kesepuluh (Muharram) maka baginda bertanya: Apakah ini?. Maka jawab mereka : Ini merupakan hari yang baik di mana pada hari inilah Allah SWT menyelamatkan bani Israel daripada musuh mereka maka nabi Musa berpuasa pada hari ini. Maka sabda baginda S.A.W : Maka aku lebih layak dengan nabi Musa daripada kamu maka baginda berpuasa pada hari ini. Dan baginda menyuruh untuk berpuasa pada hari ini
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” ثَلَاثٌ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ ، وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ ، فَهَذَا صِيَامُ الدَّهْرِ كُلِّهِ ، صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ ، وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ ، وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ ، أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ ” – رواه مسلم
Maksudnya : Puasa 3 dari setiap bulan sejak dari Ramadan ke Ramadan berikutnya dianggap berpuasa setahun penuh. Sedangkan puasa hari Arafah pahalanya di sisi Allah akan menghapuskan dosa setahun sebelumnya dan setahun sesudahnya. Adapun puasa hari Asyura, pahalanya di sisi Allah dapat menghapuskan dosa setahun sebelumnya
Apa Hikmah Berpuasa Pada Hari Tasu’a?
Imam al-Nawawi rahimahullaah menyebutkan tentang tiga hikmah dianjurkannya berpuasa hari Tasu’a:
Pertama
, maksud disyariatkan puasa Tasu’a untuk menyelesihi orang Yahudi yang berpuasa hanya pada hari ke sepuluh.
Kedua
, maksudnya adalah untuk menyambung puasa hari ‘Asyura dengan puasa di hari lainnya, sebagaimana dilarang berpuasa pada hari Jum’at saja. Pendapat ini disebutkan oleh al-Khathabi dan ulama-ulama lainnya.
Ketiga
, untuk kehati-hatian dalam pelaksanaan puasa ‘Asyura, dikhawatirkan hilal berkurang sehingga terjadi kesalahan dalam menetapkan hitungan, hari ke Sembilan dalam penanggalan sebenarnya sudah hari kesepuluh.
Dan alasan yang paling kuat disunnahkannya puasa hari Tasu’a adalah alasan pertama, yaitu untuk menyelisihi ahli kitab sebagaimana sabda baginda tentang puasa ‘Asyura,
لَئِنْ عِشْتُ إلَى قَابِلٍ لاَصُومَنَّ التَّاسِعَ
Jika saya masih hidup di tahun depan, pasti akan berpuasa pada hari kesembilan.” (HR. Muslim)
Ibnu Hajar rahimahullaah dalam catatan beliau terhadap hadits, “Jika saya masih hidup di tahun depan, pasti akan berpuasa pada hari kesembilan”, Keinginan beliau untuk berpuasa pada hari kesembilan dibawa maknanya agar tidak membatasi pada hari itu saja. Tapi menggabungkannya dengan hari ke sepuluh, baik sebagai bentuk kehati-hatian ataupun untuk menyelisihi orang Yahudi dan Nashrani. Dan ini merupakan pendapat yang terkuat dan yang disebutkan oleh sebagian riwayat Muslim.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...